Az iszlm valls (arabul: al-Iszlm, kiejtse✩) a fld nagy vilgvallsainak egyike (hvei a muszlimok). A vilg els (a vallsok tantsai alapjn lk szma szerinti listn) vagy msodik (magukat valamilyen vallshoz tartozk szerinti listn) legnagyobb vallsa. Az n. brahmi vallsok vagy a „Knyv vallsai”-nak egyike, s mint ilyen, monoteista. F elterjedsi terlete szak-Afrika, Kzel-Kelet, a Kzp-zsia valamint Malajzia s a legnpesebb muszlim orszg, Indonzia.
Kt f gra oszthat: a szunnitkra (90%) s sitkra (10%).
A kzponti mindenhat lny (Isten, arabul الله = Allah) (v.: Elohim, Jahve ), aki a fldi emberek kzl Mohamed prftt – a prftk pecstjt, azaz hitk szerint az utols prftt – vlasztotta ki utols szszljul. Az iszlm szent knyve a Korn, amit Isten Mohameden keresztl kinyilatkoztatott szavainak tekintenek, pp ezrt tilos megvltoztathatatni, s mg fordtsait is magyarzatnak minstik.
Az iszlm valls elismeri a korbbi prftkat (Jzust (Issa) is annak, mghozz az egyetlen bntelen prftnak tekintik), kldtteket, de a korbbi vallsokat az eredeti kinyilatkoztatstl eltreknek tekinti. A zsidkat, a keresztnyeket a „knyv npei”-nek tartjk. k az iszlm llam vdelmt lvezik.
Az iszlm valls hisz a feltmadsban, s az utols tletben, a Pokolban s a Paradicsomban. (A jk rk boldogsgban fognak lni a Paradicsomban, mg a gonoszok rkk gnek a pokolban.)
Az iszlm valls a zsid s a keresztny teolgihoz hasonl trvnykezst vall (v.: sara)
Az arab nyelvben az iSzLM sz az Sz L M szgyk IV. igetrzsbeli maszdarja. A sz jelentse (Isten akaratnak val) alvets, vagy (Isten akaratban val) megbkls. A muszlim sz jelentse: aki alveti magt (Isten akaratnak). Ugyancsak az Sz L M gykbl szrmazik a szalm (bke) sz is. Az iszlm sz az arabban csakis fnvi jelentssel rendelekezik. Mellknvi rtelemben az iszlmijj–iszlmijja kifejezs hasznlatos.
Az iszlm hit hat alapttele
Az iszlm valls jelenlte a klnbz orszgokban. Zlddel jelltk a szunnita, pirossal a sita gazatok az orszg ssznpessghez viszonytott vallsi jelentsgt
Minden muszlim, irnyzattl fggetlenl hisz az albbi hat alapttelben:
- Hit Istenben, egyedlisgben, s abban, hogy csak mlt imdatra (tavhid)
- Hit a Prftkban (nab) s a Kldttekben (ruszul)
- Hit az Isten ltal lekldtt knyvekben (kutub)
- Hit az angyalokban (malaika)
- Hit a Vgs Napban (kimaja)
- Hit az elrendelsben (kadar)
Istenhit (tavhid): Az iszlm kzponti gondolata Isten egysge, s egyedlvalsga. Teolgiai rendszerben szigor monoteizmust valst meg. A „trstst” (sirk), azaz Isten mell trsat – ms istensget, avagy embert lltani – a legkomolyabb bnnek tartja. Az iszlm istenkpe legtmrebben a Korn 112. versben (szra) van megfogalmazva:
Mondd, az Egyetlen Isten. Az rkkval Isten. Nem nemzett s nem nemzetett. Senki sem hasonl Hozz.
Az Allah sz etimolgiailag az arab ilh (istensg, isten) szbl szrmazik. Az ilh kifejezshez hatrozott nvel csatlakozik. gy az Allah sz konkrt jelentse „az Isten”. A sz tvolabbrl a smi lh – Istent, istensget jell szgykbl ered. (ld. mg a hber Eloah, az armi Elah vagy a szr Alaha szavak)
Prftk (nabi): Az iszlm rendszerben Isten kinyilatkoztatsait prftk, vagy kldttek kzvettettk az emberek fel. A prftkat az iszlm egyenrangnak tekinti. Br az iszlm szerint Isten minden nphez kldtt prftt (egy hadith szerint szmuk 124000), a Korn sszesen csak huszont prftt emlt nv szerint. Ezek a kvetkezk: Adam (dm), Idris (Enoch), Nuh (No), Hud (Heber?), Salih (Salih), Ibrahim (brahm), Ayub (Jb), Lut (Lt), Ishmail (Ismael), Ishaak (Izsk), Yakub (Jkob), Yusuf (Jzsef), Shuaib (Jethro?), Musa (Mzes), Harun (ron), Davud (Dvid), Sulayman (Salamon), Ilyas (lis), Zulkifl (Ezkiel?), Al-Yasa (Ills), Yunus (Jns), Zakhariya (Zakaris), Yahya (Keresztel Jnos), Issa (Jzus), Mohamed.
Kinyilatkoztatott knyvek: Az iszlm szerint egyes prftkon keresztl szent knyveket nyilatkoztatott ki. A Kornban nv szerint szerepel a Tawrat (Tra), a Zabur (Zsoltrok) s az Indzsil (Evanglium), mint Allah ltal lekldtt knyvek. Mindazonltal az iszlm teolgia szerint ezek a knyvek idkzben eltorzultak, egyes rszeik elvesztek, illetve ms rszeket toldottak hozzjuk. Ilyen mdon egyedl a Korn tekinthet hiteles, eredeti formban rendelkezsre ll kinyilatkoztatsnak.
Angyalok s dzsinnek: Az iszlm rendszerben az angyalok szabad akarattal nem rendelkez, kizrlag Istent szolgl lnyek. Az iszlm teolgia fontos szereplje Dzsibril (Gbriel), akin keresztl Isten kzlte a prftkkal a kinyilatkoztatst. Kvetkezen a szabad akarat hinybl az iszlm nem ismeri a „bukott angyal” fogalmt. A Kornban az dmot megksrt gonosz Iblisz nem angyal, hanem dzsinn. A dzsinnek az iszlm rendszerben tzbl teremtett lnyek, de ellenttben az angyalokkal, rendelkeznek szabad akarattal, gy van kzttk j, s rossz is. Tevkenysgkkel segthetik az embereket j avagy rossz tra lpni. Az iszlmban szerepel a saitan (stn) – ksrt kifejezs is, ami elssorban Ibliszt s leszrmazottait jelenti, de emellett jelenthet brmilyen embert vagy dzsinnt, aki gonosz dolgokat sugalmaz msoknak.
Vgs Nap: Az iszlmban kzponti helyet foglal el a Vgs Nap, amelyen Isten minden ember felett tletet mond. A dnts rtelmben a jk a Kertekbe (Dzsenna), a rosszak pedig a Tzbe (Nar) jutnak. E fogalmak megfeleltethetk a keresztny s zsid valls Paradicsom s Pokol fogalmainak. Az tlet alapja a Korn szerint kizrlag az egyes ember hite s a cselekedetei, illetve Isten knyrletessge, ebbl kvetkezen az iszlm elutastja a megvlts fogalmt is.
Elrendels (qadar): Az iszlm szerint Isten "Megrztt Tblkra" (al-Lawhu 'l-Mahfuz) minden megtrtnt, s a jvben trtnni fog dolgot felrt, gy az egyes emberek sorst is. Az iszlm ugyanakkor elfogadja a szabad akarat ltt, hiszen Isten minden dolgot a tudsval rt.
Az iszlm t pillre
Az iszlm a vallsgyakorlat t f pillrt klnbzteti meg. Ezeket hvjk „az iszlm oszlopainak” (Arkan-al-Islam)
- Hitvalls (shada)
- Ima (szalh)
- Adakozs (zakt)
- Bjt (szaum)
- Zarndoklat (haddzs)
A sita teolgia a hit s a vallsgyakorlat tteleit ms mdon csoportostja. A sita terminolgia megklnbzteti a hit gykereit (usūl al-dīn) s a hit gait (furū al-dīn).
Hitvalls (sahada): Az iszlm vallsgyakorlatnak egyik legfontosabb ttele a hit megvallsa. Az iszlm felvtelekor az j muszlim elmondja a sahadt, [[(tansts), amely a kvetkezkppen hangzik:
Ashadu anna laa Ilaaha illa-Allah, wa ashadu anna Muhammad raszulu Allah. azaz: Tanstom, hogy nincs ms isten Istenen kvl, s tanstom, hogy Mohamed Isten Prftja.
Ezt a sahadt a muszlimok minden ima alatt elmondjk. A hit megvallsa nem csak ima alatt trtnik, hanem minden lehetsges alkalommal. A muszlimsg letagadsa az iszlmban csakis olyan helyzetben megengedett, amikor az ember a hit megvallsa miatt komoly veszlybe kerlne.
Ima (salah): Az iszlm vallsgyakorlatnak naponta rendszeresen ismtld eleme a napi tszri ktelez ima. Ellenttben a keresztny terminolgival az ima az iszlmban kizrlag egy fajta, ritulisan ersen kttt formt jelent. Minden ms Istenhez val fordulst fohszknt (du'a) rtelmeznek. Az t ktelez ima t klnbz napszakban trtnik: Fajr (hajnalhasads), Dhuhr (dl), Asr (dlutn), Maghrib (napnyugta), Isha (este). Mivel az imk idpontja a nap jrshoz igazodik, vszaktl, s fldraji helyzettl fggen vltozik.
Adakozs (zakat)Az adakozs, a szegnyek segtse az iszlm felfogsban a vallsgyakorlat rsze. A zakat fizetse a szegnyek szmra egy vben egyszer, Ramadnkor ktelez. Ennek mrtke a rendelkezsre ll, nem a kzvetlen ltfenntartsra szolgl vagyon 2,5%-t jelenti. (egyes termnyekben, llatokban ll vagyonra ms mrtk vonatkozik). A zakatot a tradicionlis muszlim orszgokban egyfajta adknt szedik, vagy mecseteken keresztl osztjk el. A mecsetek esetleges szemlyzetnek fenntartsra azonban a zakat nem fordthat. Ilyen mdon nem tekinthet egyhzi adnak, vagy ahhoz hasonl adnemnek. A zakatban a muszlim kzssg szegny, rszorul tagjai rszeslhetnek. A zakat melletti egyb, nem ktelez, idhz nem kttt adakozsbl (szadaka), nem muszlimok is rszeslhetnek.
Bjt (sawm): Az iszlmban a bjti hnapban (Ramadn), a ktelez bjt hajnalhasadttl (Fajr) napnyugtig (Maghrib) tart. Ezalatt a bjtlnek sem telt, sem italt nem szabad maghoz vennie, viszont a kt egymst kvet bjti nap kztt meg kell trni a bjtt. Bizonyos esetekben (betegsg, terhessg, szoptats, menstruci) a bjtt nem kell, st nem szabad tartani, azonban ezt egy ksbbi idpontban be kell ptolni, ha pedig ez nem lehetsges (pl. hossz betegsg miatt), akkor legalbb egy szegnyt eteni kell minden bjti nap helyett. A bjt megtrse (iftar) Ramadnkor ltalban fontos kzssgi esemny. Ramadnkor tartjk a muszlimok a szintn nem ktelez jszakai un. tarawih imkat is. A Ramadnon kvl nincsen ms vallsilag ktelez bjt, de bjtlni a Ramadnon kvl is lehet, st ajnlatos.
Zarndoklat(haddzs): Minden muszlim ktelessge legalbb egyszer letben – ha megteheti – elvgezni a zarndoklatot (haddzs) Mekkba, a Szent Mecsethez. A mekkai zarndoklat az iszlm naptr Dhu al-Hiddzsah hnapjban trtnik. A Haddzs idejn kvl a Mekkba ltogatk – umrt (ltogatst) vgeznek, amely lnyegesen rvidebb, s kevesebb ritulis mozzanatot tartalmaz, mint a hajj.
Az iszlm forrsai
Az iszlm kt fle forrsbl vezeti le tantsait:
- Korn
- Szunna (hagyomny)
Korn: A Korn az iszlm elsdleges, s legfontosabb forrsa. A muszlimok szerint Isten ltal kinyilatkoztatott m, s mint ilyen, Isten szavait tartalmazza. Br az iszlm tbb ms Isten ltal lekldtt Knyvet is elismer, egyedl a Kornt tartja romlatlan, vltozatlan formban megmaradtnak. A Korn kizrlag a Mohameden keresztl kinyilatkoztatott szvegeket tartalmazza, ms prftkra, s kinyilatkoztatsokra csak ezen keresztl utal. A Korn szvegt tekintve az iszlm klnbz irnyzatai kztt nincsen klnbsg, valamennyi irnyzat ugyanazt a szveget fogadja el Kornknt.
Szunna: A Szunna az iszlm szunnita gban Mohamed prfta cselekedeteinek, tantsainak sszesgt jelenti. A sita irnyzatban a Szunna kibvl az immok tantsaival s cselekedeteivel is. A Szunnt az iszlm legtbb irnyzata, mint isteni tmutatst kezeli, s az iszlm vallsjog, vallsgyakorlat s teolgia autentikus forrsnak tekinti. (Az n. koranita irnyzat elutastja a szunnt, s kizrlag a Kornt tekinti a valls forrsnak.) Mivel a Korn legfeljebb utalsszeren tesz emltst Mohamed letre, a Szunna a Korn utalsain kvl elssorban a Mohamed letre vonatkoz hagyomnyokra, az n. hadithokra pl. Az egyes irnyzatok kztt, st esetenknt irnyzatokon bell a klnbz hadithok hitelessgnek krdsben komoly klnbsgek vannak. A sita s szunnita irnyzat klcsnsen elutastja a msik irnyzat ltal hitelesnek tartott hadithok tbbsgt.
Az iszlm irnyzatai
Az iszlm irnyzatai hagyomnyosan hrom f csoportba sorolhatk be.
- Szunnita (85-87%)
- Sita (10-14%)
- Hridzsita s egyb irnyzatok (1-3%)
Szunnita irnyzatok
A szunnizmuson bell az egyes irnyzatok, iskolk intzmnyes sztvlsrl nem beszlhetnk. Az egyes irnyzatok hatrai nem hzhatk meg pontosan, sokszor tfedik, thatjk egymst.
Ortodox vallsjogi iskolk (madzab)
A szunnita vallsjogon (fikh) bell klnbz vallsjogi iskolk (madzab) jttek ltre. Ezek kzl ngy ltalnosan elfogadott:
- A hanbalitk szmra csak a Korn s a szunna jogforrs, az Arab-flszigeten a legelterjedtebb (n. neo-hanbalitk, pl. a szadi vahhbitk).
- A hanafitk vlekedse szerint, ha a Korn s a szunna nem adnak felvilgostst, az analgia s a precedens is jogforrs. A trk nyelv vidkeken s Indiban a legelterjedtebb.
- A malikitk gy vlik, ha a Korn s a szunna nem adnak felvilgostst, a kzmegegyezs (idzsma) is jogforrs. szak-Afrikban a legelterjedtebb.
- A safiitk szerint mind az analgia, mind a megegyezs jogforrs, Kelet-Afrikban s Dlnyugat-zsiban a legelterjedtebb.
Az egyes iskolk klcsnsen elismerik egymst. A klnbsgek az egyes iskolkhoz tartoz rtelmezknl, vallstudsoknl nem felttlenl a vallsjogi ttelek klnbzsgben, hanem az elfogadott rtelmezsi mdszerek klnbzsgben mutatkozik meg. A ngy ortodox iskoln bell tovbbi aliskolk is kialakultak.
Kapcsold cikk - sara
Teolgiai-filozfiai (kalm) iskolk
A vallsjogi iskolk mellett az iszlmban kialakultak a metafizikai krdsekhez dialektikus mdon kzelt teolgiai-filozfiai (kalm) iskolk. Ezek kzl a legfontosabbak az Asharita, Dzsabriyya, Maturidi, Murdzsita, Mutazilita s a Qadariyya. Az egyes kalm irnyzatok ttelei fontos alapjt kpezik a vallsjogi iskolk illetve misztikus irnyzatok teolgiai (aqidah) tteleinek.
Kapcsold cikk – kalm
Un. fundamentalista mozgalmak
A szunnita irnyzatok sajtos gt kpezik a gyakran fundamentalistnak nevezett mozgalmak. Teolgiai tteleik tekintetben nem klnbznek az ortodox vallsjogi iskolktl, azonban nem felttlenl ktdnek egy meghatrozott vallsjogi iskolhoz. Kzs jellemzjk, hogy az iszlm megtiszttst hirdetik az rrakdott kros jtsoktl (bida). Ezen irnyzatok egyszerre tekinthetk vallsi s trsadalmi mozgalmaknak. Br trtnetileg tbb klnbz, sok esetben egymstl sokban klnbz trsadalmi programot hirdet, s vallsjogi krdsekben eltr elveket vall irnyzatrl van sz, az egyes irnyzatok sok esetben nem hatrolhatk el egymstl. A legfontosabb irnyzatok; vahhbitk, szalafitk, Muszlim Testvrisg.
Kapcsold cikk – iszlamizmus
Sita irnyzatok
A sita iszlm sajtos ttele az n. imm-tan. A szunnita felfogstl eltren, amely muszlim kzssg, az umma ln ll szemly tekintetben nem fogalmaz meg transzcendens elvrsokat, a sita iszlm szerint Isten a muszlim kzssg vezetsre tvedhetetlen, a Prfta csaldjbl szrmaz immokat jellt ki. A klnbz imm-lncolatok mentn az egyes sita irnyzatok intzmnyesen is klnvltak. Az egyes irnyzatok sok esetben nem ismerik el egymst sitaknt, egyes esetekben muszlimknt sem. A fbb irnyzatok a:
- ts sitk (zajditk)
- Hetes sitk (iszmilitk)
- Tizenkettes sitk (dzsafaritk)
- Alavitk
Tizenkettes sitk: A legelterjedtebb sita irnyzat, a sitk mintegy 80%-a ehhez az irnyzathoz tartozik. Nevket (iszn asarijja – azaz tizenkettesek) az ltaluk tisztelt immok szma utn kaptk. Felfogsukban az utols imm Muhammad al-Mahdi (868-?) rejtzkdik, s Allah parancsra vr, hogy helyrelltsa az igazsgot a vilgban. Az irnyzaton bell tbb, intzmnyesen nem elklnlt irnyzat, vallsjogi iskola (madzhab) tallhat. Az irnyzat elssorban Irnban, Irakban, Libanonban, Bahreinben s Azerbajdzsnban elterjedt.
Hetes sitk (iszmilitk): Nevket onnan kaptk, hogy az els hat immig a tizenkettes sitkval megegyez lncolatot fogadnak el, a hetedik imm szemlyt illeten viszont eltrnek tlk. Az iszmilita irnyzat maga is tbb intzmnyesen klnll irnyzatra tagoldik. A 16. imm idejn vltak nll felekezett a drzok. A 18. imm utn ltrejtt az iszmilita sa nizrita s musztaali irnyzata. A nizrita iszmilitk voltak a hrhed asszaszinok. A musztaali irnyzatnak napjainkban hrom l irnyzata, a jemeni musztaali, illetve az indiai Dawoodi Bohras s Alavi Bohras ltezik.
ts sitk (zajditk): A tizenkettes lncolattl az tdik imm szemlytl klnbznek, nvadjuk a 740-ben meggyilkolt Zajd bin Ali, Muhammad al-Bkir fivre. Az imm-tan tekintetben a legmrskeltebb sita irnyzat: az immot nem tartjk tvedhetetlennek, illetve szerintk az immsg nem kizrlag aprl fira szll intzmny lehet, hanem Ali brmelyik leszrmazottja lehet imm. Az irnyzat ma elssorban Jemenben elterjedt.
Alavitk (nuszajritk): Az alavitk a sita iszlm gnosztikus irnyzatt kpviselik. Teolgiai rendszerkben ms sita irnyzatokhoz kpest is kiemelt szerepe van Alinak, akit bbnak (kapu) tartanak, aki a blcsessg hordozja. Napjainkban az alavita kzssgek nagyrszt beolvadtak a krnyezetkben lv tbbsgi irnyzatokba, m pl. Szriban a kormnyzat alavita ktds.
Emellett szmos sita gyker irnyzat ltezik.
Hridzsita irnyzatok
A hridzsita irnyzat alapveten politikai skon klnlt el az iszlm ms irnyzataitl, s ersen hatalomellenes felfogst kpviseltek. Mg az els kt kalift, Ab Bakrt s I. Omrt elismerik „helyesen vezetettnek” (ld. Rsidn), addig Oszmnt mr kros jtsok (bida) bevezetsvel vdoljk. A hridzsitk klnvlsra az I. fitna sorn kerlt sor, amikor kivltak Ali hvei kzl, mert elutastottk az egyezkedsi ksrlett Muvijval, a lzad szriai helytartval.
A hridzsitknak hrom fbb irnyzatuk alakult ki, az azrakitk, a sufritk s az ibditk. Ezek kzl napjainkra egyedl az ibditk maradtak fent Omn terletn. Az azrakita s a sufrita irnyzatok minden ms muszlim csoportot hitehagyottnak minstettek, s az ellenk val folyamatos hadvisels doktrnjt vallottk. Ennek ksznheten az iszlm vilgban szmos szerz aposztroflja napjaink fundamentalista mozgalmait neo-hridzsitaknt.
Egyb irnyzatok
Koranitk: A Szunnt elutast, forrsknt kizrlag a Kornt elfogad felfogs. Br e megkzelts a mltban tbb muszlim gondolkodnl is megjelenik, nll irnyzatknt csak az szak-Amerikban, Rashid Khalifa ltal alaptott "Submitters" csoporttal jelent meg.
Afro-amerikai irnyzatok A XX. szzad elejtl tbb, az iszlm gyker, de az iszlm alapvet tantsaitl nagyban eltr ahhoz sokszor csak nvleg hasonl elssorban afro-amerikaiakat vonz irnyzat alakult ki. Ezek kzl a legfontosabbak a Moorish Science, a Nation of Islam, illetve az abbl kivlt Five percenters irnyzat.
Modern trsadalmi irnyzatok
Iszlm miszticizmus
Ld. szfizmus.
Iszlm gyker egyb vallsok
- Jezidi
- Drz
- Bbi
- Bah'
|